Arnljot 1960-1969

ARNLJOT 1960-1969


MEDVERKANDE 1960-1969

Arnljot – Carl-Mauritz Gustin, Arne Nordberg, Rolf Tourd
Unn – Wiola Johansson

Gunhild – Gunhild Hjelm, Virginia Axelsson, Marie Anne Condé

Östmund – Åke Sörenstam

Torar – Mats Magnusson

Gudfast – Erik Gabrielsson

Sigvald – Lasse Burman

Sigurd – Anders Andersson, Anders Håkansta, Kjell E Marklund

Bård – Per E. Lindholm, Per Otto Ohlsson
Heming – Olle Eriksson, Sture Bergholm

Ubma – Haldo Högberg, Arne Engelbrektsson
Vaino – Maj-Britt Lindholm (Westerberg), Monica Lindberg

Göka-Tore – Stig Thorén, Per E. Lindholm, Åke Håkansson
Åflo-Faste – Claes Löfgren, Walenty Israelsson, Kjell E. Marklund

Kung Olav – Yngve Dillner, Gunnar Höglund

Gissur – Gunnar Eng

Tormod – Carl-Erik Forlund, Eric Boström, Tord Åkerblom, Karl Erik Eriksson

Torfinn – Nils Ericson

Finn Arnesson – Ulf Berggren, Sverker Nilsson, Lasse Burman, Conny Norling

Lill-Östmund – Mikael Sörenstam

REGI

1959-1962 – Gösta Folke

1962-1968 – Folke Abenius

1969 – Annie Jenhoff

ANNIE JENHOFF

REGISSÖR 1969

Annie Jenhoff är historisk som föreningens första kvinnliga regissör. Jenhoff gick Dramatens elevskola 1950–1953 och arbetade bland annat på Dramatiska teatern och Drottningholmsteatern. Hennes föregångare Abenius var den som frågade om hon var intresserad av att ta över registolen på Arnljotspelen. Jenhoff har sagt att Abenius var ”modern” och brydde sig inte om man var man eller kvinna. ”Abenius var en stor operaregissör och i hans värld spelade det ingen roll.” Tyvärr blev det bara ett år för Jenhoff på Frösön. Hon upplevde att det vid tidpunkten fanns många män i föreningen som motarbetade och ville få henne avsatt. Monica Lindberg som spelade Vaino under Jenhoffs år har sagt ”Annie tog ett nytt grepp med Arnljotspelen då hon ordnade träffar och ledde dramaövningar under vintern för Arnljotensemblen.”

FOLKE ABENIUS

REGISSÖR 1962-1968

Folke Abenius var inte vem som helst. På hans meritlista går att läsa chef på Kungliga Operan och Stora Teatern i Göteborg. Vid tiden för Abenius intåg som regissör på Arnljotspelen arbetade han som operaregissör i Stockholm, Göteborg och på Malmö stadsteater. Som operakännare var Abenius inte imponerad av Peterson-Bergers musik för pjäsen men han respekterade texten, platsen och människorna. Såhär förklarade han kärleken till medlemmarna: ”Dessa människor som ’förvaltade arvet’ var fantastiska […] De älskade helt enkelt Arnljot och detta sammanhang och så var det visst för nästan alla. För en hel del var Arnljot det enda dramatiska verk de kände till. Men det kunde och kände dem. Citerade sida upp och sida ned! […] Blev det bra då? Jag vet inte men av dessa människor lärde jag mig något mycket mer väsentligt. Jag lärde mig vad viljan, satsningen, uppgåendet i en uppgift betyder för resultatet. Att det finns många olika slags kvalitet i sådana sammanhang. Att professionalism inte garanterar någonting.” Folkes fina beskrivning av vår förening känner vi igen oss i än idag!

GÖSTA FOLKE

REGISSÖR 1959-1962

Gösta Folke, född 10 december 1913 i Stockholm, död 14 april 2008, var en svensk regissör, skådespelare och teaterchef. Han arbetade som regissör vid Malmö stadsteater 1947–1951 och sedan som förste chef för den nystartade Upsala Stadsteater fram till 1957. Därefter frilansade han under några år, varunder han bland annat regisserade succén "My Fair Lady" på Oscarsteatern i Stockholm. Han återvände till Malmö stadsteater som teaterchef 1960-1977.